Een veel gehoorde klacht van onze leerkrachten was dat veel leerlingen geen goede werkhouding meer hadden en daardoor ook minder goed presteerden, schoolmoe waren…

We waren op zoek naar manieren om deze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, te motiveren, te stimuleren…

Het VELOO-project reikt de leerlingen én de leerkrachten daarvoor bouwstenen en goede leerhoudingen aan. Deze zijn overal toepasbaar en maken zo van onze leerlingen gemotiveerde, zelfstandige werkers die men er later zó uithaalt.

We geven hen een “unieke” bagage mee.

Het VELOO-project ondersteunt en begeleidt ons bij het uitbouwen van een goede leeromgeving.
Het biedt een concreet stappenplan om de kinderen zelfstandiger te leren leren.

De rol van leerkracht als “meditator” is hierbij heel belangrijk. We doen al héél veel zaken onbewust in onze klas, maar door deze “onbewuste dingen” te gaan benoemen zullen we véél meer uit onze lessen en uit de kinderen halen.

Het procesgericht denken is hierbij heel belangrijk en dat niet alleen als het fout gaat.
Het is een “houding” die wij, en de kinderen, ons eigen moeten maken.

Het VELOO-project biedt heel veel structuur. De kinderen leren ook veel te vergelijken.

Neem zeker een kijkje bij het uitschuivende menu (of klik hier) en ontdek de verschillende “Ollie”.